اینترنت اشیا در فینتک
مقدمه
در شماره پیشین به واکاوی کارکردهای هوش مصنوعی در صنعت فینتک پرداختیم. در این شماره به سراغ یکی دیگر از فناوریهای دیجیتال که گاه از آن به عنوان قلب نسل چهارم صنعت نام برده میشود یعنی اینترنت اشیا میرویم و کاربست آن در صنعت فینتک را مورد بررسی قرار میدهیم.
پیشبینی میشود تعداد دستگاههای اینترنت اشیا در سراسر جهان تقریبا دو برابر شود و از 15.9 میلیارد دستگاه در سال 2023 به بیش از 39.6 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سال 2033 برسد.
1. سیستمهای پرداخت پوشیدنی
طبق آمار Statista، انتظار میرود تعداد دستگاههای پوشیدنی متصل به اینترنت اشیا در سراسر جهان از 8.6 میلیارد در سال 2019 به 29.42 میلیارد تا سال 2030 افزایش یابد. در حال حاضر بانکهای متعددی برای ابزارهای پوشیدنی معروف مانند اپلواچ و فیتپی که با سیستم بانکی آمریکا همکاری میکنند، نرمافزارهای اختصاصی ارائه میدهند. یکی از نمونههای ارزشمند فناوری پوشیدنی اینترنت اشیا، مچبند هوشمند Nymi است. این محصول ضربان قلب کاربران را به عنوان احراز هویت بیومتریک تجزیه و تحلیل و ثبت میکند و برای احراز هویت ایمن تلقی میشود.
2. پشتیبانی و شخصیسازی فوری
انبوهی از دادههای تولید شده توسط اینترنت اشیا، معدن طلایی از اطلاعات در مورد رفتار و ترجیحات مشتری را ارائه میدهد. با استفاده از این دادهها، بانکها میتوانند خدمات خود را با دقت بالا سفارشی کنند، استراتژیهای بازاریابی قوی ایجاد کنند، و محصولات مالی نوآورانهای را ارائه کنند که با نیازهای مشتریان همساز شود. به عنوان مثال، گوشیهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا بهعنوان یک چراغ راهنما برای اطلاع مدیران شعب از ورود مشتریان عمل میکنند. این امر میتواند در ارجاع خودکار مشتریان به کارپردازان شعبه و بهبود تجربه مشتری مفید باشد. علاوه بر این، با کمک دستگاههای هوشمند، موسسات مالی میتوانند پیامهای شخصیسازی شده را برای خوشامدگویی به مشتریان هنگام ورود ارسال کنند.
3. بهینهسازی الگوی رفتار مالی
بسیاری از اپلیکیشنهای مالی وجود دارند که به کاربران میگویند چقدر هزینه میکنند یا چگونه میتوانند در پول خود صرفهجویی کنند اما ورود فناوری اینترنت اشیا میتواند علاوهبر دادههای مربوط به پرداختها و هزینهکردها، اطلاعات گستردهتر و جزئیتری را از رفتار مالی اشخاص ارائه و این خدمات را غنیتر نماید. در سال 2016، Capital one پیشگام در توسعه کیفیت در الکسا بود که کاربران را قادر میساخت تا دادههای مالی حساس مانند موجودی کارت اعتباری، بدهی، اطلاعات تراکنشهای معلق، وامها و موارد مرتبط را پردازش و مدیریت کنند.
4. امنیت و تشخیص تقلب
اینترنت اشیا در بخش مالی پروتکلهای امنیتی پیشرفته با نظارت و کنترل مداوم از راه دور توسط دوربینهای مداربسته، سیستمهای هشدار هوشمند و سایر فناوریهای نظارتی در شعب، دستگاههای خودپرداز و مراکز داده تسهیل می کند.
از طریق ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، میتوان دستگاههای متصل به شبکه را در برابر تهدیدات و حملات سایبری مصون کرد و به راحتی هرگونه فعالیت غیرمجاز برای استخراج دادهها از دستگاهها را شناسایی و فورا به موسسات مالی مربوطه هشدار داد تا اقدامات محافظتی و پیشگیرانه انجام گیرد.
5. ارزیابی ریسک بیمهگری و وامدهی
تا پیش از ظهور اینترنت اشیا شناسایی و حذف ریسکها در حوزه بیمه و وام همیشه یک فرآیند دستی بوده است. حسگرهای اینترنت اشیا حاوی اطلاعات مهمی در مورد یک فرد هستند که شرکتهای بیمه مجهز به فناوری اینترنت اشیا میتوانند از آنها برای نظارت و تجزیه و تحلیل عادات و الگوهای گذشته فرد در رابطه با سلامت، رانندگی و… برای بیمه بر اساس داده های جمعآوری شده توسط حسگرهای اینترنت اشیا استفاده کنند.
ضامنها یا بیمهگذاران خودرو قادر خواهند بود با بررسی رفتار رانندگی مشتریان و سایر عوامل مانند سرعت عادی، زمان و غیره، بستههای حفاظتی سفارشیسازی شده را ارائه دهند. همه این دادهها توسط سنسورهای داخل و خارج خودرو قابل دسترسی است. این سنسورها ممکن است به هزینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه که بیمهگران میتوانند آن را پوشش دهند، اضافه کنند.
راهکارهای اینترنت اشیا درها را به روی فرصتهای جدیدی برای شرکتهای بیمه در سراسر جهان باز کرده است. با ظهور محصولات هوشمند توسط گوگل و آمازون، شرکتهای بیمه برای امتحان بخشهای مسکن هوشمند و سلامت بازتر شدهاند. شرکتهای بیمه مانند Allianz شروع به ارائه خدمات یکپارچه از طریق Google Nest کردهاند و برای افرادی که خانههای خود را با دستگاههای خانه هوشمند مجهز میکنند، تخفیفهای بیمه ارائه میدهند.
6. نظارت بر داراییهای فیزیکی
حسگرهای اینترنت اشیاء تعبیه شده در داراییهای فیزیکی با ارزش مانند وسایل نقلیه (ناوگان کامیون، ونهای تحویل)، تجهیزات ساختمانی (جرثقیل، بیل مکانیکی) یا ماشین آلات صنعتی، ارزش مالی قابل توجهی برای بانک دارند. این داراییها به عنوان وثیقه برای وام یا تامین مالی توسط بانک نگهداری میشود. با یکپارچهسازی فناوری اینترنت اشیا، بانکها میتوانند به طور فعال سلامت این داراییها را نظارت کنند و حتی تعمیر و نگهداری را پیشبینی کنند.
اپلیکیشنهای اینترنت اشیا و فینتک
1. Cash App
Cash App یک سرویس پرداخت تلفن همراه پیشرو است که در ایالات متحده و بریتانیا در دسترس است و به کاربران امکان می دهد تنها با چند ضربه از تلفن همراه پول را به یکدیگر منتقل کنند. علاوه بر این، کاربران را برای خرید سهام و انجام معاملات دیگر تسهیل میکند. این سرویس یک جایگزین عالی برای دستگاه پوز محسوب میگردد.
2. Mastercard
مسترکارت یک رهبر جهانی در نوآوری و فناوری پرداخت است که از فناوری اینترنت اشیا برای سادهسازی فعالیتهای روزمره استفاده میکند، که منجر به نوآوریهایی مانند کلیدهای متصل به اینترنت اشیا (با جنرال موتورز)، پرداختهای بدون تماس (با کوین) و یخچالهای هوشمند برای سفارش مجدد خواربار را به دنبال دارد و میلیاردها مصرفکننده، صادرکننده، بازرگانان، دولتها و کسبوکارها را در سراسر جهان به هم متصل میکند.
3. Metromile
مترومایل در خط مقدم انقلاب پرداختها قرار دارد و از ردیابهای اینترنت اشیا برای ارائه طرحهای بیمه در هر مایل استفاده میکند که بر اساس مسافت پیموده شده و رفتار رانندگی نیز کارایی دارد. این برند نمونهای از اینترنت اشیا و تامین مالی است که به درستی انجام شده است.
4. بانک آمریکایی اریکا
اریکا بانک آمریکا یک دستیار مالی مجازی است که با دستگاههای خانه هوشمند مانند Amazon Echo و Google Home ادغام میشود و تجربه بانکداری بدون هندزفری را ارائه میدهد. کاربران میتوانند از طریق دستورات صوتی کارهای بانکی مختلفی مانند بررسی موجودی حساب، پرداخت صورتحساب، انتقال پول و دریافت مشاوره مالی را انجام دهند.