رایانش ابری در فین‌تک – هفته نامه شماره هفتم

مقدمه

در هفتمین شماره از هفته‌نامه TIT به سراغ فناوری رایانش ابری می‌رویم. رایانش ابری به عبارت ساده، به معنای ارائه خدمات محاسباتی مانند ذخیره‌سازی، پردازش و مدیریت داده‌ها از طریق اینترنت است. در فناوری مذکور به جای استفاده از زیرساخت‌های فیزیکی، منابع و خدمات به صورت آنلاین و از راه دور در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

رایانش ابری در فین‌تک

آینده فین تک مستمراً در حال تحول است. در چشم‌انداز صنعت مالی امروز که به سرعت در حال تغییر است، پذیرش نوآوری‌های فین‌تک و خدمات مدیریت ابری صرفا یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت است که با هم‌افزایی بین نیروهای فناورانه، صنعت را تغییر شکل داده است و فرصت‌های متحول‌کننده‌ای را برای پاسخگویی به تقاضاهای مشتری در حال تحول و چالش‌های نظارتی ارائه می‌دهد. صنعت فین‌تک به کمک فناوری ابری به توسعه طیف وسیعی از راه‌کار‌های مبتنی بر فناوری در چندین زمینه مانند مدیریت مالی، پرداخت‌های آنلاین و موبایلی و کلان داده کمک می‌کند.

بر اساس گزارش عصر اطلاعات، حدود 42 درصد از شرکت‌های خدمات مالی برای تامین امنیت داده‌ها باید از ابر استفاده کنند.

همچنین 78 درصد از موسسات مالی از طریق پذیرش فناوری ابری صرفه جویی در هزینه‌ها داشته‌اند.

طبق گزارش McKinsey and Company، سیستم‌های بانکداری هسته‌ای مبتنی بر ابر نسل بعدی در BFSI، زمان ورود به بازار محصولات جدید بانکداری دیجیتال را تا 50 درصد کاهش داده‌اند.

در صنعت فین‌تک دسترس‌پذیری اپلیکیشن‌ها برای کاربران در اولویت است. علاوه بر این، این برنامه‌ها باید با الزامات نظارتی و حاکمیتی مطابقت داشته باشند و همچنین باید سیستم‌های امنیت داده‌ای قوی داشته باشند و به روال‌های مجوز و احراز هویت مناسب برای خنثی کردن پیشرفته‌ترین حملات سایبری و شیوه‌های کلاهبرداری ملتزم باشند. این الزامات ممکن نیست مگر اینکه شرکت‌های فین‌تک فعالیت‌های خود را در فضای ابری پیاده‌سازی کنند.

مدرن‌سازی و مهاجرت برنامه‌ها

سیستم‌های قدیمی یا مین‌فریم‌هایی که با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی مانند COBOL ساخته می‌شوند، می‌توانند مشکلاتی مانند کمبود پرسنل ماهر برای پشتیبانی از آنها و هزینه‌های عملیاتی و نگهداری بالا را ایجاد کنند.

شرکت‌های فین‌تک می‌توانند از خدمات ابری نه تنها برای انتقال و میزبانی داده‌ها از رایانه‌های اصلی خود استفاده کنند، بلکه کدها را به زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن مانند جاوا، پایتون، سی شارپ و غیره ترجمه کنند. این امر تضمین می‌کند که داده‌ها به راحتی مدیریت، نگهداری و مقیاس‌بندی شوند.

امنیت با ابر ترکیبی

برای بانک‌ها و مؤسسات مالی، رخنه‌ به مرکز داده و به خطر افتادن اطلاعات حساس بدترین کابوس آنهاست. با این حال، راهکارهای ابری احراز هویت، احتمال حملات را به حداقل می‌رساند. شرکت‌های فین‌تک همچنین می‌توانند از خدمات ابری ترکیبی برای اطمینان از حاکمیت داده، انطباق در داخل کشور و امنیت استفاده کنند. ارائه دهندگان ابر محبوب مانند AWS و Microsoft Azure سرورهای رایانش ابری ترکیبی را ارائه می دهند که حفاظت از داده‌های سراسری را تضمین می‌کند. این سرورها محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن 24×7 حساس‌ترین داده ها را تضمین می‌کنند. 

افزایش قابلیت‌های یکپارچه‌سازی

برنامه های کاربردی Cloud-Native می‌توانند فرآیندهای تجاری را ساده کرده و کارایی تیم‌های اجرایی را بهبود بخشند. شرکت‌های فین‌تک می‌توانند از معماری میکروسرویس‌ها و APIها برای ایجاد، توسعه و ادغام سریع سرویس‌های دیجیتال جدید استفاده کنند و بین بازیگران متنوع در سراسر مناطق و هاب‌های عملیاتی ارتباط یکپارچه برقرار کنند. 

بانکداری چابک و تطبیقی

بانکداری چابک و تطبیقی ​​یک رویکرد مشتری محور است که روش‌های مدیریت پروژه چابک و فناوری‌های دیجیتال را ترکیب می‌کند. این رویکرد به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت به نیازهای در حال تحول مشتری و پویایی‌های بازار پاسخ دهند. Cloud نقشی اساسی در ساده‌سازی عملیات و تسریع راه‌اندازی محصولات نوآورانه دارد. مطالعه آکادمیک بانکداری چابک توسط مجله اقتصاد کسب‌و‌کار نشان می‌دهد که حدود 77 درصد از بانک‌ها و 44 درصد از شرکت‌های فین‌تک قصد دارند خدمات مالی خود را با اتخاذ روش‌های چابک بهبود بخشند.

در قلب این تحول فنی، شیوه‌های DevOps و فناوری‌های کانتینری‌سازی قرار دارند. DevOps شکاف بین تیم‌های توسعه و عملیات را پر می‌کند، همکاری را تقویت می‌کند و فرآیند استقرار را خودکار می‌کند. با DevOps، بانک‌ها می‌توانند توسعه و انتشار محصولات و خدمات مالی جدید را تسریع بخشند. 

بانکداری باز

بانکداری باز پدیده ای نوظهور و یک فرصت متحول‌کننده برای صنعت مالی است زیرا تجربیات دیجیتالی را ارتقا می‌بخشد، ورود را تسریع کرده و دسترسی به بازارهای دارایی جایگزین را گسترش می‌دهد. طبق تحقیقات بازار Polaris، پیش‌بینی درآمد برای بازار باز بانکی تا سال 2030 به 128.12 میلیارد دلار می‌رسد.

بانکداری باز در تسهیل زیرساخت مدیریت API برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها و سیاست‌های داده کارآمد برای بهبود ارائه خدمات مالی بسیار اهمیت دارد.

چارچوب‌های بانکداری باز پشت افزایش انفجاری تراکنش‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های تلفن همراه هستند، نقل و انتقالات پولی که اتصال یک رابط دیجیتالی یکپارچه با حساب‌های بانکی شخصی را تسهیل می‌کند و از اقدامات سریع بدون درز و ایمن اطمینان می‌دهد.

نئوبانک‌ها

نئوبانک‌ها بانک‌های «ذاتاً دیجیتال» هستند که رایانش ابری در قلب پلتفرم‌ها و برنامه‌های آن‌ها قرار دارد و برخلاف بانک‌های سنتی هیچ شعبه فیزیکی ندارند و در عوض خدمات خود را به صورت دیجیتالی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و وب و یا از طریق مشارکت با یک بانک سنتی ارائه می‌کنند.

با سرمایه و هزینه‌های عملیاتی کمتر نسبت به بانک‌های سنتی، نئوبانک ها می توانند خدمات مشابه و اغلب بهتر را با هزینه های کمتر ارائه دهند. 

مطالب مرتبط