AR و VR در فینتک
وقتی سخن از واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) به میان میآید، بازیهای ویدیویی به ذهن میآیند که البته از محبوبترین کاربردهای این فناوریها در واقع بازیهای ویدیویی هستند. اما دنیای دیگری از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی وجود دارد که در حال رشد است. شرکتهای فینتک بهطور جدی فرصتهای واقعیت افزوده را در کسبوکار خود در نظر دارند و برخی در حال حاضر سرمایهگذاری کلان در توسعه راهکارهای مبتنی بر این فناوری کردهاند. در این شماره به بررسی کاربردهای واقعیت افزوده و مجازی در صنعت فینتک میپردازیم.
واقعیت افزوده شامل یک نمای واقعی از دنیای فیزیکی اطراف ماست که با اطلاعات دیجیتالی بهبود یا ارتقا مییابد. در عین حال واقعیت مجازی به جای دنیای واقعی اطراف ما، شامل ایجاد یک دنیای شبیهسازی شده است. واقعیت ترکیبی جنبههایی از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را ترکیب میکند تا به کاربر اجازه دهد دنیای واقعی را ببیند و در عین حال اشیاء مجازی را در یک نمایشگر مشاهده کند.
پیشبینی میشود که بازار واقعیت مجازی و افزوده در سال 2024 درآمدی معادل 40.4 میلیارد دلار داشته باشد و با نرخ سالانه 8.97 درصد رشد کند که منجر به حجم پیش بینی شده بازار 62 میلیارد دلاری تا سال 2029 میشود.
همچنین انتظار میرود تعداد کاربران بازار واقعیت مجازی و افزوده تا سال 2029 به 3728.0 میلیون کاربر برسد و ضریب نفوذ کاربر در سال 2024، 52.8 درصد باشد و تا سال 2029 به 56.5 درصد افزایش یابد.
ارائه جزئیات خدمات و محصولات
AR میتواند با ارائه اطلاعات مفید در مورد محصولات مورد علاقه مشتریان و سرمایهگذاران بالقوه برای آنها ارزشآفرینی کند. برای مثال در املاک و مستغلات، میتوان از AR استفاده کرد تا خریداران بالقوه بتوانند جزئیات بیشتری از یک ملک را با اسکن و جستجوی ملک در پایگاه داده پیدا کنند، مانند تعداد، متراژ، آرایش و دکوراسیون اتاقها. جزئیات همچنین میتواند تا آنجا باشد که اطلاعات مالک، طرحهای پرداخت و تسهیلات موجود برای ملک را ارائه میکند.
مکانیابی خدمات مالی
یکی از آزمایشهای موفق پیادهسازی AR در فینتک، مکانیابی سرویسهای مالی مختلف بوده است. دستگاههای خودپرداز به ویژه یک نقطه تمرکز اصلی برای دستورالعمل های جهت AR بودهاند. اگرچه این سرویسها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، اما با تقویت آنها میتوان نقشه جامعی را برای ارائه خدمات ATM ارائه داد. به عنوان مثال، کاربران میتوانند تلفنهای خود را به سمتی که قصد پیادهروی یا رانندگی در آن را دارند، نشان دهند تا یک برنامه واقعیت افزوده برای نمایش دستگاههای خودپرداز موجود در آن جاده یا مسیر فعال شود.
روشهای پرداخت نوآورانه با AR
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که خرید و پرداخت فقط با استفاده از چشمانتان چگونه خواهد بود؟ در یک تجربه خرید AR که توسط Mastercard ارائه شده است در صورتی که مشتری تصمیم به خرید محصول داشته باشد، پلتفرم دیجیتال Masterpass خود شرکت فعال میشود و خرید با اسکن چشم نهایی میشود.
پرداخت پیشرفته
VR میتواند نحوه شروع و احراز هویت پرداختها را متحول کند. از طریق احراز هویت بیومتریک، کاربران میتوانند با یک حرکت یا نگاه ساده در محیط مجازی تراکنشهای ایمن انجام دهند. علاوه بر این، VR میتواند تراکنشهای ایمن همتا به همتا را فعال کند و نیاز به واسطه در بازارهای مجازی را از بین ببرد.
معاملات بانکی با امنیت بالا
احراز هویت بیومتریک ارائه شده توسط AR امنیت مشتری را در صنعت فینتک افزایش میدهد. برای ایجاد یک تجربه مشتری ایمنتر، امنیت بیومتریک میتواند در یک چارچوب AR ارائه شود که سپس میتواند با دنیای VR مرتبط شود. تراکنشهای خودپرداز و برنامههای بانکی شخصی را میتوان با پردازش امن دادهها به راحتی از هر کجا که هستند به مشتریان ارائه داد.
تجسم سه بعدی دادهها
توانایی تجسم دادهها ابزار مهمی است که معاملهگران از آن برای کمک به تصمیم گیریهای مهم در مورد مدیریت ثروت استفاده میکنند، به خصوص که صنعت مالی پیچیدهتر میشود و دادههای بیشتری برای تجزیه و تحلیل وجود دارد. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مصورسازی و مرتب کردن انبوهی از دادههای مالی را سادهتر و سریعتر میکند. Salesforce از Oculus Rift برای ایجاد یک فضای سه بعدی واضح برای تجزیه اطلاعات استفاده میکند.
مدیریت ریسک و امنیت
واقعیت مجازی میتواند برای ارزیابی ریسک و شبیهسازی سناریو استفاده شود. سازمانهای مالی ممکن است سناریوهای مختلف اقتصادی یا موقعیتهای بازار را شبیهسازی کنند تا ببینند چگونه بر پرتفوی سرمایهگذاری یا شیوههای وامدهی خود تأثیر میگذارند. این قابلیت، شرکتها را قادر میسازد تا تصمیمات صحیح مدیریت ریسک و برنامهریزی برای موارد احتمالی اتخاذ کنند.
ارز مجازی و داراییهای دیجیتال
واقعیت مجازی میتواند ارزهای مجازی خود را معرفی کند یا از داراییهای دیجیتال موجود، مانند ارزهای دیجیتال، برای تراکنشهای یکپارچه در محیطهای مجازی استفاده کند. ارزهای مجازی می توانند خریدهای درون برنامهای، تراکنشهای خُرد و تجارت کالاهای مجازی را تسهیل کنند. در این میان حضور فناوری بلاکچین میتواند امنیت، شفافیت و حقوق مالکیت را در عرصه اقتصادی واقعیت مجازی افزایش دهد. Comarch از واقعیت مجازی در نرمافزار مدیریت ثروت خود استفاده میکند تا به کاربران امکان دسترسی بهتر به الگوریتمها و ابزارهای معاملاتی را بدهد.
بازیوارسازی
ادغام واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در فینتک جنبه بازیوارسازی را نیز برای خدمات مالی به ارمغان میآورد. این فناوریها با ترکیب عناصر بازی مانند، مدیریت امور مالی را جذابتر میکنند، بهویژه برای کاربران جوانتر یا کمتجربهتر.
یک برنامه پسانداز مبتنی بر واقعیت مجازی را تصور کنید که در آن کاربران میتوانند یک باغ مجازی ایجاد کنند که با رسیدن به اهداف پسانداز خود شکوفا شود. هر نقطه عطف مالی میتواند ویژگیها یا پاداشهای جدیدی در دنیای مجازی باز کند، و یک راه سرگرمکننده و تعاملی برای تشویق عادات مالی سالم ارائه دهد و کاربران را به سمت تصمیمات مهم استراتژیکتر سوق دهد.